Friskis & Svettis Valdres

Se http://www.valdres.friskissvettis.no/ eller følg de på Facebook for siste nytt. 

 

Friskis&Svettis er en idrettsforening med et mål som er unikt sammenlignet med den øvrige idrettsverdenen. I Friskis&Svettis finnes ingen konkurrenter som du skal slå i verken tid eller prestasjoner. Målet er helt enkelt å oppleve bevegelsesglede, og å ha en god opplevelse.

Glede
Den gode opplevelsen, eller gleden, skal være så sterk at den skal overgå de utfordringer som du kan møte på under trening, som f.eks. tung pust, verkende muskler og den forbannede melkesyren som gjør sitt inntog.

Styres av lyst
Først og fremst bør lyst være den største grunnen til å trene. Trening som gjennomføres p.g.a. dårlig samvittighet, blir som regel verken spesielt lystbetont, regelmessig eller langvarig.

Lengsel etter å trene
Hvis du opplever at det er moro å trene, kommer du til å gjøre det igjen. Da kan du glede deg til neste gang. Det kan gå så langt at du plutselig står med et fornøyd smil, midt oppi noe helt annet i hverdagen, ganske enkelt fordi du er fornøyd med deg selv og at du har det bra. Denne følelsen er minst like viktig som å få et smalere midjemål, et lavere kolesterolnivå, lange slanke muskler eller sette ny personlig rekord på maraton.

Hvem behøver mer fokus på kroppen?
En idrettsforening med et så spesielt mål som smil og bevegelsesglede, vil naturlig nok også ha litt annerledes krav til treningen. Vi håper at en F&S trening skal inneholde en ekstra dimensjon – noe mer enn korrekt utførte armhevinger, perfekt teknikk på spinningsykkelen eller pent utførte gasellesteg.

MEN – Friskis&Svettis er tross alt en idrettsforening, og en idrettsforening bør også interessere seg for kroppen. Så selvfølgelig har lederne og instruktørene i F&S all den kunnskap og kompetanse som trenges innen styrke, bevegelighet, kondisjon, mitokondrier, alveoler m.m. Friskis&Svettis kan være treningsfreaker, kroppsfikserte og helseprofeter når det er nødvendig. Men det er ikke så ofte det behøves. Hvem behøver mer kroppsfiksering? Behovet for lystbetont trening er så mye større...

Derfor er det smilet og bevegelesgleden som er vårt hovedmål for treningen. Og dit kommer man bare med trening som også har litt plass for sjelen. Og dersom du nettopp har trent og leser dette, smiler du kanskje til og med litt for deg selv....

Trening av høy kvalitet – FOR ALLE?
Det er kanskje ambisiøst, men det er i vår treningsidé å være for alle! Vi ønsker å inkludere også de med ulike funksjonsnedsettelser og prøver så godt vi kan å imøtekomme de tilpasningsbehov og ønsker om treningsformer som denne målgruppen har.

 

Priser for innehavere av folkekortet (25% rabatt på treningsavgift)
Prisene gjelder fra 28.12.2015 til 27.12.2016. Reservasjon for prisendringer.

Kort

Gjelder

Voksen

Ungdom

 

Årskort

Gyldig 1 kalenderår

 kr 1 275 

 kr 525 

Medlemskap

Gyldig 1 kalenderår

 kr 25 

 kr 25 

Sesongkort

Gyldig 1 termin

 kr 715 

 kr 265 

Enkelttime

Gyldig 1 gang

 kr 60

-

Klippekort 10 klipp

Gyldig 1 år

 kr 450

-

Ungdom til 19 år (ferdig med videregående)

Medlemskontingent på kr. 25,- kommer i tillegg til treningsavgift (gjelder ikke enkelt-time). Dette betales kun en gang pr år (For 2017 er medlemskontingenten kr 100).

Nedre aldersgrense på våre treninger er 13 år. For vektstangtimene er aldersgrensen 15 år.

Treningstilbud

Basis og middels timer

 Jympa er Friskis&Svettis sin klassiker, trening i sal med musikk. Den er variert, funksjonell og enkel å henge med på. Jympa er allroundtrening i suveren form. På en time får du trent alt: styrke, kondisjon og bevegelighet. Alle timer har ulik personlighet, ettersom lederne selv velger sin musikk.

Jympa basis – real trening uten hopp
Basis passer for deg som vil ha skånsom trening. Bygger opp styrke, kondisjon og bevegelighet fra grunnen. Treningen er tøff, men enkel, og passer for de fleste. Basis er helt hoppfritt, men kan inneholde litt jogging eller andre steg som "letter" litt fra gulvet. Dersom ikke noe annet står oppgitt, varer timen 60 min

Jympa middels – høyere tempo og en del hopp
Middels passer for deg som er vant til å bevege deg og vil ha en litt mer krevende styrke– og kondisjonstrening. Effektivt og variert. Det veksles mellom tyngre og litt lettere øvelser, hopp og hoppfrie øvelser.

Tips: For best effekt og sikker trening, velg et nivå der du har marginer. Da kan du utføre øvelsene fullt ut , henge med i alle moment og orke å ha det gøy.

Spinning er effektiv kondisjonstrening på stasjonære sykler. Opplegget er skånsomt og enkelt å komme inn i. Belastningen bestemmer du selv og du deltar også helt ut fra din egen kapasitet.
Våre spinningtimer passer for alle aldersgrupper; unge, voksne og eldre. Spinningtreningene finnes på ulike nivå og med ulike lengde.

Vektstang
Enkel, effektiv og morsom styrketrening i gruppe der vi jobber med vektstenger, drivende musikk og tydelige instruksjoner. Utholdende styrketrening for ben, hofter, rygg, mage, bryst, skuldre og armer. Treningen er dynamisk med visse statiske innslag. Belastningen bestemmer du selv gjennom hvor mye vekt du velger å legge på vektstangen

Vektstang intervall
Vektstang time som avsluttes med en intervalldel på 15 minutter, der vi kombinerer styrke– og kondisjonstrening, med enkle, reale og effektive øvelser, 45 sekunder jobb, 15 sekunder hvile.

Intervall flex
Dette er en time som passer utmerket for alle som har trent litt, og nybegynnere kan også delta. For de som har trent mye styrke før er den fin fordi de får brukt styrkeelementet samtidig som de får utfordret seg på kondisjon, mens de som ellers trener mye kondisjon får lurt inn litt styrke og bevegelighet

Power Hour
Power Hour er en allroundtrening med enkel teknikk der vi bruker medisinball eller vektskiver som redskap. Du jobber i ditt eget tempo og bestemmer dermed hvor tøft dette skal bli. Men vi garanterer at du får en ordentlig gjennomkjøring og høy puls.

Yoga
Rolig og meditativt. Her er det ikke prestasjonene som er i fokus, men pust, tilstedeværelse og ro. Du trenger ikke å ha forkunnskaper om yoga for å delta på denne timen.Med enkle, sikre og trygge øvelser (asanas) for pust, bevegelighet, balanse og styrke har vi ønsket å skape en rolig og meditativ trening

Se http://www.valdres.friskissvettis.no/ eller følg de på Facebook for siste nytt.